Studeren voor een gezonde samenleving

Gezondheid en sociaal- economische verschillen

Sociaaleconomische gezondheidsverschillen zijn verschillen in ervaren gezondheid en levensverwachting tussen groepen. De verschillen zijn afhankelijk van de positie op de maatschappelijke ladder, ook wel sociaaleconomische status genoemd. Deze status wordt bepaald op basis van opleiding, inkomen en positie op de arbeidsmarkt.
Hoe kunnen we deze verschillen verkleinen?

Meer gezonde jaren voor Appingedam

Met de Innovatiewerkplaats Meer Gezonde Jaren voor Appingedam willen we hieraan bijdragen door samen met de bewoners initiatieven te bedenken en uit te voeren om de gezondheid te bevorderen. Onder meer door de structurele inzet van studenten en het opzetten van nieuwe projecten. Er gebeurt veel in Appingedam en vanuit de Innovatiewerkplaats houden we overzicht, sturen we waar nodig bij en borgen we de continuïteit. Dat laatste is zeker belangrijk want de inzet op meer gezonde jaren vereist langdurige inspanning, terwijl we de effecten ervan pas later gaan zien.

Werkwijze
Kenmerkend voor de werkwijze is dat we van onderaf beginnen, door te kijken naar wat er in de praktijk en bij de inwoners speelt en daarbij aan te sluiten. Op deze manier willen we betrokkenheid en eigenaarschap in de gemeente bevorderen, iets dat de effectiviteit van de aanpak ten goede komt. We hanteren daarbij onder meer principes van citizen science, dus ‘burgerwetenschap’, waarbij de inwoners van Appingedam een actieve rol in het onderzoeks- en ontwerpproces hebben en op die manier bijdragen aan de kennisontwikkeling. In Appingedam proberen we burgers en andere betrokkenen binnen de mogelijkheden maximaal betrekken (van participative tot collective citizen science), waarbij inwoners ook echt invloed hebben op de vraagstelling en het onderzoeksproces.

Op weg naar onderbouwde, innovatieve interventie
Om tot een innovatieve aanpak te komen gaan we uit van de principes van design thinking. Daarbij doorlopen we continu het proces om te achterhalen wat er leeft onder de bevolking, wat de onderliggende problemen zijn en wat voor oplossingen daarvoor kunnen worden bedacht. Hier komt dan een prototype uit dat in de praktijk getoetst wordt. Een goede probleemanalyse is essentieel, en deze kan worden gedaan aan de hand van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek. Bij voorkeur is het een combinatie van beiden en altijd met de bewoners zelf. Dit alles moet bijdragen aan een goede onderbouwing van een interventie. Literatuuronderzoek, verkenning van bestaande theorieën/modellen en al bestaande interventies horen daar ook bij.

En onderweg blijven we leren
Evalueren van proces en uitkomst is een essentieel onderdeel van de aanpak. Op basis hiervan kan bepaald worden of een interventie aan de verwachtingen voldoet en of die werkt zoals vooraf werd aangenomen. Op basis van de uitkomsten van een evaluatie kunnen we het proces bijstellen. Zo proberen we ook continu te leren van onze activiteiten, waardoor we onze (praktijk) kennis blijven uitbouwen. Het ultieme doel van Meer Gezonde Jaren voor Appingedam is een hoger gelegen doel dat we met de afzonderlijke interventies niet op korte termijn zullen bereiken. Daarom focussen we in de evaluatie ook op tussenliggende en procesdoelen. De samenhang tussen deze doelen en het ultieme doel kunnen worden weergeven aan de hand van een doelenboom of logic models, waarbij de samenhang met hoger gelegen doelen wordt onderbouwd en gevisualiseerd.

Opleidingen binnen het thema Gezondheid en sociaaleconomische verschillen

Master Social Work (joint degree)

Ontwikkel je tot change agent die zorgt dat de stem van (kwetsbare) mensen beter doordringt in de praktijk én beleid, in een steeds complexere en dynamischere samenleving. Leer hoe je regie kunt nemen in een veranderproces.
Deeltijd | Voltijd
2 jaar | 1 jaar
NL

Master Pedagogiek

Specialiseer je in opvoedings-, ontwikkel- en vormingsvraagstukken. Je ontwikkelt je tot een pedagoog die onderbouwde innovaties en verbeteringen wil realiseren in het jeugd en educatieve domein. Je kunt je specialiseren in gezinssystemen.
Deeltijd
2 jaar
NL

Master Healthy Ageing Professional. Transitie Gezonde Samenleving

Wil jij ondernemend en interdisciplinair samenwerken om veranderingen in de samenleving teweeg te brengen? Zoek je een weg buiten de gebaande paden en hecht je aan diepgang? Dan is de master Healthy Ageing Professional iets voor jou!
Deeltijd | Voltijd
2 jaar | 1 jaar
NL

Master Duurzame en gezonde voeding

Wil jij bijdragen aan voeding die duurzamer én gezonder is? Ben je innovatief en analytisch? Wil je met jouw expertise een belangrijke schakel zijn in onze voedselketen? Dan ben jij de professional die met deze master de veranderende behoeftes omtrent voedsel en voeding kan vervullen.
Voltijd
2 jaar
NL

ReMa: Health Systems & Prevention track

Are you interested in clinical psychosocial research with a focus on health systems, health policy and prevention? The CPE track Health Systems and Prevention (HSP) might be the programme for you!
Voltijd
2 jaar
EN

MSc Business Admin – Health

Add value to health and care. How can healthcare improve health outcomes and patient experiences while containing costs and guaranteeing access for all? How can healthcare improve health outcomes and patient experiences while containing costs and guaranteeing access for all?
Voltijd
1 jaar
EN

Minor Expeditie het Gezonde Noorden

Hoe zorg je voor een veerkrachtige en gezonde leefomgeving voor jong en oud? In deze minor draag je daar als student van het mbo, hbo en wo aan bij, met elkaar én met inwoners, bedrijven en de lokale overheid van Appingedam.
Voltijd
1/2 jaar
NL

Summer school Health equality in all policies

A five day program which offers a unique illustration of the field of public health. This is a field in which many different perspectives are needed and a wide range of stakeholders work together.
1 week
EN

Traineeship Hi!Noord Zorg en Gezondheid

Ben jij een ambitieuze starter die wil bijdragen aan de toekomst van het gezondheidsdomein? Tijdens dit traineeship stap je in de wereld van zorg en welzijn en groei je als persoon en professional. Het is een samenwerking tussen de Hanze en VONK en ontwikkeld in het kader van Hi!Noord.
1 jaar
NL

Open Leersessies Transitie Gezonde Samenleving

Hecht jij belang aan een sterk interprofessioneel netwerk van waaruit je kunt bijdragen aan de transitie naar een gezonder samenleving? Bezoek dan een van de Open Leersessies van de Master Healthy Ageing Professional.
1 middag
NL

Aletta’s Regional Year Challenge

De Year Challenge biedt studenten de mogelijkheid om te werken met echte data binnen hun onderwijsprogramma, met een focus op het verbeteren van hun data skills, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en onderzoeksvaardigheden.
EN

Minor Voeding en Gezondheid

Wil jij alles weten over voeding en hoe je voedingsstoffen kunt onderzoeken om nieuwe, duurzame én gezonde voedingsproducten te ontwikkelen? En wil je je verdiepen in wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van een nieuw voedingsproduct? Dan is dit een leuke minor voor jou.
Voltijd
1/2 jaar
NL

Ontwerpgericht onderzoek slaat brug tussen mbo en hulpverlening, voor gerichte hulp op juiste moment

Deze innovatie in het onderwijs zorgt voor de juiste hulpverlening op het juiste moment.Dit ontwerpgericht onderzoek heeft in 2019 de LC Awards gewonnen op het gebied van innovatie.

Er zijn meerdere opties beschikbaar voor deze opleiding

Er zijn meerdere opties beschikbaar voor deze opleiding

Er zijn meerdere opties beschikbaar voor deze opleiding

Er zijn meerdere opties beschikbaar voor deze opleiding